Forma podnikania je druh podnikania, ktorý je veľmi obľúbený pre malé podniky. Je to forma, v ktorej jedna alebo viac osob je zodpovedných za prevádzku a zisk podniku. Jednotlivec môže založiť obchodnú spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.), alebo môže predávať svoje vlastné produkty a služby ako samostatne zárobkovo činná osoba. Vo väčšine prípadov obchodník nepotrebuje žiadne špeciálne licencie na prevádzku, no môžu byť potrebné nejaké povolenia v závislosti od typu podnikania. Prevádzkovanie obchodnej spoločnosti s ručením obmedzeným môže byť náročnejšie na administratívne a právne úkony, ako je napríklad získanie obchodného mena, registrácia pre daňové účely a podobne. Samostatne zárobkovo činná osoba potrebuje menej administratívnych úkonov, ale je potrebné, aby splnila všetky požiadavky daného štátu.
Povinnosti pri prevádzkovaní živnosti:
1. Získanie živnostenského oprávnenia.
2. Vytvorenie pracovného miesta pre seba.
3. Vypracovanie obchodného plánu.
4. Registrácia s daňovým úradom.
5. Zriadenie účtovníctva.
6. Zriadenie zákazníckeho servisu.
7. Získanie potrebných povolení od orgánov štátnej správy.
8. Vyhľadávanie obchodných partnerov a dodávateľov.
9. Vytvorenie webovej stránky pre podnikanie.
10. Reklamná a marketingová činnosť.
Ukončenie živnosti
Živnosť je možné ukončiť vyhlásením o jej skončení v príslušnom okresnom úrade. Okrem toho je potrebné odhlásiť sa z daňového úradu, odviesť záverečné účtovné závierky a záväznú daňovú povinnosť osobitne. Takisto je potrebné vyplniť a odovzdať formulár o ukončení živnosti. Ak je živnosť ukončená, činnosť je už možné začať len po opätovnom schválení.
Aké sú povinnosti pri ukončení živnosti ?
1. Oznámiť úradom práce ukončenie činnosti
2. Oznámiť ukončenie činnosti v obchodnom registri
3. Skontrolovať, či ste už zaplatili všetky daňové poplatky
4. Uplatniť si nároky na podnikateľský účet
5. Zrušiť účet vedený u finančnej inštitúcie
6. Skontrolovať, či sú splnené všetky zmluvné záväzky
7. Skontrolovať, či ste vyplatili všetky zamestnancov
8. Skontrolovať, či ste všetkým dodávateľom a odberateľom vyplatili všetky pohľadávky
9. Skontrolovať, či ste splnili všetky obchodné zmluvy
10. Vypracovať záverečnú uzávierku a predložiť ju finančnému úradu.